Beste Chef,

op deze negenentwintigste juli 1991 een aantal zaken.

PARK 4DTV

een voorlopige naam afkomstig van Peter Mertens.

Het idee is een wekelijkse uitzending van een uur. Peter Mertens kan daarover beschikken middels de Vereniging van MediaKunstenaars.

Die vereniging heeft samen met Montevideo en Time Based Arts een subsidie van om en nabij de 100.000,- keiharde guldens gekregen. Om televisie-uitzendingen van te maken. Maar dat loopt allemaal niet zo lekker.

Peter beweert dat hij met wat moeite een derde deel van die slordige ton los kan peuteren als zijnde het aandeel van de mediakunstenaars.

Welke som hij dan graag gebruikt voor het gezamenlijke initiatief Park TV.

(Je begrijpt dat Maarten Ploeg en ik het bij zulke bedragen niet al te moeilijk hadden met de door Peter voorgestelde naam, maar nogmaals: het is een voorlopige naam.)

Daarnaast vormen wij met Jaap de Jonge de stuurgroep Interactieve Media. Ahum. Peter wil daarmee (ook daarvoor is een ton beschikbaar via het ministerie van Onderwijs, geloof ik, maar ik meen dat jij daar ook al van op de hoogte bent) een aantal onduidelijke projecten realiseren met kompjoeters en faksen. Maar een deel daarvan komt ook weer ten goede van de televisie-uitzendingen. Omdat een deel van de uitzendingen verzorgt zal worden door de subgroepen van de werk- c.q. stuurgroep.

Voorlopig lijkt er aan geld geen gebrek te zijn.

Toch zullen we nog hier en daar subsidie aanvragen.

Groet: Dick T.

[4]Zie: VOETBOEK stelling lxxxiii, p. 96.

[5] Zie ook VOETBOEK p. 13.

[6] P.A.R.K.4DTV houdt zich echter, trouw aan haar lucide en paradoxale structuur, het recht voor om voorstellen voor een uitzending om willekeurige redenen te weigeren. Ook gaat P.A.R.K.4DTV daarover niet in discussie. In uw en ons voordeel: het bespaart een hoop tijd.

[7] Zie: tekst van de P.A.R.K.4DTV-single, HANDBOEK p. 59.

[8] Zie: afbeeldingen en tekst over 10 lichtbakken p. 78.

[9]Zie: HANDBOEKop p. 57.

[10]Zie ook:[10]

Hoofdstuk 2.

Lees voordat u begint met hoofdstuk 2, de inleiding en hoofdstuk 1.

In hoofdstuk 2 zult u aan de hand van alle uitzendingen van P.A.R.K. 4DTV stap voor stap mee worden genomen in de wereld van 1 uur, 1 ding.

Amsterdam,  mei  1991

Aan Ryu Tajiri , Michel Cardena , Berry Meyers, Bill Spinhoven, Peter Mertens, Maarten van der Ploeg, Martin Grootenboer, Maarten Sprenger, Jaap de Jonge, AnneMieke Eggenkamp, Dick Tuinder, Max Kisman, Pieter Baan Mller, Wiel Seuskens , Walter van Lotringen, Ivo van Stiphout, Donald Beekman, Martin Keppy, Jaap Hoogerdijk, Kees Aafjes en de Rietveld studenten Alex Palmboom, Eric Mels, Marcel de Laat, Robert van der Linde, Gustaaf Petit, Florine Kerkmeer, etc, etc.

Lezers en Vrienden gegroet,

Graag je aandacht voor het volgende,

MANIFESTATIE/TENTOONSTELLING

De Beeldlus

Van 17 juli tot en met 7 augustus organiseren wij de manifestatie De Beeldlus in het kader van het Zomerfestijn. Het wordt een installatie van private cabines met zoveel mogelijk Amiga beeldlussen of loopjes.

Je bent bij deze van harte uitgenodigd om een bijdrage te leveren. Er vindt een selektie plaats op basis van inhoudelijke en technische kwaliteiten.

Inhoudelijk streven we naar diversiteit, maar de zuivere lus/loop (dus het begin = het eind, oneindigheid, en niet een klakkeloze herhaling van beeld) heeft onze voorkeur. We hopen op bijdragen die soms potisch, soms ironiserend, soms ideematig of prikkelend door pure schoonheid zijn.

Technisch zijn we gebonden aan Amigas en de lussen moeten het liefst afspeelbaar zijn op apparaten met 1 Mb intern geheugen.

We hebben een bescheiden bedrag beschikbaar voor het vertoningsrecht, dat we je ter zijner tijd kunnen uitbetalen. Bijdragen graag spoedig inzenden, we geven je de tijd tot 21 juni, dan begint de zomer.

Bel of schrijf ons om te laten horen of je een bijdrage levert,

Met groet, hoogachtend en succes wensend,

Amsterdam, april 1992

Beste ..........,

Kijk, hieronder een door ons verzonden persbericht voor onze nieuwe kabel-uitzending TAPE THIS. Natuurlijk zijn we op zoek naar goede(!) bijdragen en correspondenten . We vertrouwen erop dat jij kan en wil meewerken. Daar hopen wij tenzeerste op. Neem kontakt met ons op om te laten horen of en in welke vorm je dat zou kunnen doen.

PERSBERICHT

TAPE THIS, eerste puur electronische kunsteditie, is een kabelkunstprogramma dat met ingang van mei/juni te zien zal zijn op het Amsterdamse kabelnet. TAPE THIS presenteert uitsluitend originele kunstwerken. TAPE THIS is te bemachtigen door uw videorecorder op het juiste tijdstip te programmeren, er zal worden uitgezonden in down-time, het late uur.

TAPE THIS zal maandelijks te zien zijn en bevat werk van Nederlandse en buitenlandse kunstenaars. In het nulnummer worden de volgende items gepresenteerd: The 50 second-show, Three Millennia Commercial Breaks, Top!Tape, De Typ, Soundclips, New In Betweenees, Stapelnieuws, Stockshot, O4D.

Voor TAPE THIS zijn tape(this)-stickers en kartonnen tape(this)-boxen te bestellen middels een abonnement op de informatie-uitgaven. Wordt abonnee/donateur (ad f. 75,- voor 10 uitzendingen) op TAPE THIS, puur beeld en geluid.

Daarna volgt wat volgens sommigen de eerste en volgens anderen de tweede of misschien wel derde of vierde officile P.A.R.K. uitzending is. Na het zien van een tape van een Amerikaanse videokunstenaar die met een plank op de camera afloopt besluit de redactie dat idee te gebruiken voor een uitzending. Aanvang van de opnamen: 14.35 uur. De uitzending is drie uur later klaar.

Amsterdam, Dinsdag 12 November 1991

Aan de Redactie van Kanaal ZERO

Geachte Redactie,

waarde Ren, Evert, Claudio/ David/ Raoul,

Graag breng ik het volgende voorstel voor een uitzending van Kanaal ZERO onder uw aandacht die ik in samenwerking met de makers van PARK 4DTV zou willen produceren.

Sinds oktober dit jaar worden er via Salto uitzendingen verspreid onder de noemer TAPE THIS!, Puur beeld en geluid. Het zijn programmas zonder specifiek begin of eind, televisie als collage, lichtbron of als linnen. Midden december is er twaalf uur gedistribueerd (waaronder camera-torture, 4096 kleuren, Luz, Frames, Palmboom, Beeldbuis, de Beweging, de Muur II, Vuilnis, Ruis en de Vertelling) en lijkt het mij aardig om een uitzending van Kanaal ZERO samen te stellen, daar wat aan toe te voegen en vorm te geven die te boek zou kunnen staan als de imaginaire catalogus van PARK. PARK vertegenwoordigt een nieuwe generatie van kunstenaars die ons geliefde medium met onbevangen elan tegemoet treedt, vandaar dat ik het graag zou samenstellen en presenteren via ZERO, het daartoe geigende kanaal.

Gaarne bereid u het een en ander toe te lichten, wat te vertonen en met u de produktiewijze en kostendekking te bespreken,

met vriendelijk groet en hoogachting, Jaap de Jonge

Ren Coelho,

Montevideo,

Amsterdam

Woensdag 4 December 1991

Beste Ren,

Hoe gaat het er mee? Jammer dat je gisteren niet aanwezig was op de presentatie van alle P.A.R.K. banden tot nog toe. Het was een prettig uurtje, want (we preekten weliswaar voor een zeer eigen parochie) men was overwegend enthousiast over het getoonde en ik denk dat jij dat ook geweest zou zijn. Vergeet vooral niet komende vrijdagnacht (tussen 2 en 3) op te nemen, want er komt een van de betere.

Los daarvan spijt het me dat onze laatste bijeenkomst in het kringetje bekend is gebleven vanwege het niet gemeende, al dan niet Engelse, scheldwoord (sukkel werd genterpreteerd als sucker en de engelstalige aangesprokene barste in woede uit. (red)). Dat spijt me zeer en ik kan niet genoeg proberen je er van te overtuigen dat het veel eerder op mij van toepassing zou zijn dan op jou. Mijn excuses.

Het blijft me natuurlijk ook spijten dat het (PARK)initiatief niet ook door jullie (ZERO) ondersteund wordt, ooit dacht ik vanzelfsprekend samen te werken, want schisma is zo dom. Temeer daar naar mijn idee de uitgangspunten identiek zijn en we elkaar wederzijds veel succes blijven toewensen.

Ook spijt het mij dat de formulering van de (gemandeerde) ZERO-redaktie in de brief na de bijeenkomst van andere motivering gebruikt blijkt te maken dan waar we toen over spraken. Park was niet al begonnen zonder dat we het wisten. We waren aan het voorbereiden en ook jij wist dat en bovendien wat dan nog? Maar ja, de tijd ontbreekt me om daar op in te blijven gaan en mijn humeur lijdt er onder. Dus.

Ziehier ook onze nieuwe kleine ansicht. Mooi h, wil je er meer? Ik hoop ten zeerste dat de ZERO-redactie op een van onze voorstellen voor een uitzending zal ingaan, want die uitzending zullen we zeker met soortgelijk drukwerk kunnen ondersteunen. Inmiddels ontwikkelen we daar al plannetjes voor, of is dat prematuur? Want dan denk ik er niet aan

hartelijke groet en hoogachtend,

Peter Mertens

Amsterdam, Vrijdag 20 December 1991

Aan de Redactie van Kanaal ZERO

Geachte Redactie,

waarde Ren, Evert, Claudio/David/Raoul,

Dank voor de positieve reactie op mijn voorstel voor een uitzending van ZERO. Op jullie verzoek, een globale begroting voor de kosten die ik daarvoor denk te moeten maken, hoe dan ook zullen ze de f. 5000,— niet overschrijden.

UITGAVEN:

1. Algemeen

- bureau en administratiekosten: f.200,00

- redactiekosten: . –––––

- vervoer: f.150,00

2. Produktiekosten t.b.v. de context

(leaders, verbindingen, aankondigingen, vormgeving, editing)

- onderhoud en verzekering eigen opnameapparatuur: f. 250,00

- off-line montage: f. –––––-

-on-line montage: f. 00000

- tapes: f.375,00

- overzetten SuperVHS: f.250,00

- huur aanvullende apparatuur: f. 250,00

- diversen, waaronder floppies: f. 250,00

3. Publiciteit

- kopien: f. 250,00

- drukwerk (tapestickers, -dozen): f.1500,00

-advertenties: f. 350,00

-Porti: f. 225,00

4. Overige

- Direkte programma onkosten: f. 300,00

- Onkosten medewerkers: f. 250,00

- Onvoorzien: f. 250,00

- Huur zendtijd: f. –––––

5. Honoraria: p.m.

TOTAAL inclusief 18,5% BTW: f. 4850,00

De –––––  staat voor reeds geregelde zaken. Daar de uitzending nu voor 11 januari gepland schijnt te staan wil ik zo spoedig mogelijk over dit bedrag kunnen beschikken waarvoor dank.

Vriendelijke groet,

Jaap de Jonge

Beste Frans Zwartjes,

(...) Een televisie is een lelijk ding als het niet aanstaat, en vaak als het aanstaat wenst het voortdurende aandacht. P.A.R.K. 4DTV stimuleert een nevengebruik van de TV als lamp, als bewegend schilderij of als decoratief element en gebruikt de kabeltelevisie als distributiekanaal voor moderne kunst.

Met dit schrijven wil ik u verzoeken of u naast Jan Dietvorst en Evert Maliangkay[1]plaats zou willen nemen in het bestuur van PARK stichting in oprichting.

Wij hebben aan u gedacht omdat wij affiniteit hebben met uw werk, hoewel van een heel andere orde, en vermoeden dat u op uw beurt affiniteit zou hebben met de doelstelling van P.A.R.K.4DTV.

De taak van het bestuur is een lichte taak.

Naast een adviserende taak, hebt u in het bestuur, voor zover u dat wenst, een ceremonile functie.

Het bestuur zit. En wordt n maal per jaar op kosten van de stichting vergast op een inhoudelijk diner, samen met de initiatiefnemers en enkele medewerkers.

Mocht u bereid zijn plaats te nemen in het bestuur van P.A.R.K.4DTV dan hoor ik dat graag zo spoedig mogelijk van u.

Met vriendelijke groeten, namens P.A.R.K.4DTV:

Dick Tuinder.

[1] Frans Zwartjes nam, samen met de andere hierboven genoemde personen zitting in het bestuur. Als vierde bestuurslid werd Jan Wijle gevraagd. Peter Mertens en Maarten Sprenger namen namens de P.A.R.K. redactie ook zitting in het bestuur.

F A X

Aan de redactie van ZERO

ter attentie van Claudio Goulart

Amsterdam

Amsterdam, april 1992

Goedemorgen Claudio!

Ik ben hier en in leven. Hoe gaat het met u.

En verder.

Herinnert u zich dit nog?

Geachte Redactie,

waarde Ren, Evert, Claudio/David/Raoul,

Graag breng ik het volgende voorstel voor een uitzending van Kanaal ZERO onder uw aandacht die ik in samenwerking met de makers van PARK 4DTV zou willen produceren.

Sinds oktober dit jaar worden er via Salto uitzendingen verspreid onder de noemer TAPE THIS!, Puur beeld en geluid. Het zijn programmas zonder specifiek begin of eind, televisie als collage, lichtbron of als linnen. Midden juni is er weer 22 uur gedistribueerd (waaronder uitzendingen van eddie d. Kaap, Ploeg, FPCM, Sluik/ Kurpershoek, R.E.L., Tuinder, Henk Wijnen, Job Horst) en het lijkt mij aardig om opnieuw een uitzending van Kanaal ZERO samen te stellen, daar wat aan toe te voegen en vorm te geven, die te boek zou kunnen staan als de imaginaire catalogus van PARK. PARK vertegenwoordigt een nieuwe generatie van kunstenaars die ons geliefde medium met onbevangen elan tegemoet treedt, vandaar dat ik het graag zou samenstellen en presenteren via ZERO, het daartoe geigende kanaal.

Gaarne bereid u het een en ander toe te lichten, wat te vertonen en met u de produktiewijze en kostendekking te bespreken.

Ik bedoel dus, wij denken dat er plaats is voor een aflsluitende apotheose samen met u!

Vriendelijke groet, in de hoop je eens in Amsterdam te treffen, bel me fax me of per bulletin bord: NEABBS: 00 31 20 5733533.

NO CARRIER,                            Peter Mertens

F A X

aan Heiner Holtzappels

Amsterdam, april 1992

Goedemorgen Heiner!

Ik ben hier en in leven. Hoe gaat het met u. Pal voor de Aruba-reis zag ik nog een glimp van Whats in the Air. Was u tevreden over mijn studenten? R.E.L. deed zn best, dacht ik zo. Ik vond de uitzending een mooi concept, maar had niet gedacht dat er ook dikke kale mannen met baarden achter computers in de lucht zaten. Evenzogoed was het spannend.

En verder.

Dank je zeer wel en hartelijk voor de tijd dat je de hand over het hart hebt kunnen strijken en de P.A.R.K.4DTV notas uit de kas hebt willen betalen. Dank je Dank je, het was noodzakelijk om de uitzendingen in de lucht te houden. We zullen moeten proberen om op eigen benen te staan, hoewel het zonder geld zeer wankele schreden zijn, sterker we dreigen snel ten val te komen.

Ik heb Evert en Claudio voorgesteld om opnieuw een P.A.R.K.4DTV catalogus te produceren aan het eind van dit half jaar. Voor dezelfde kosten als eerder. Evert hoopt er zeer op en anderzijds is het een noodzaak.

Als verenigingslid zou ik overigens graag inzicht krijgen in de financile afwikkeling van het ZERO projekt (wat ik onder ogen kreeg van Maarten Sprenger leek me niet de versie die ook aan de gemeente zal worden verzonden) en anderzijds lijkt mij een evaluatie van het projekt op zijn plaats. Ik ben benieuwd of de uitgangspunten zijn verwezenlijkt en of de doelen worden verzet.

Tot slot overweeg ik om vanwege de mogelijke verwarring die er bij de gemeente zou kunnen ontstaan (boven de oorspronkelijke subsidie-aanvraag voor ZERO stond immers P.A.R.K.4DTV) op persoonlijke titel een kort verslag van beide projekten te zenden.

Vriendelijke groet, in de hoop je eens in Amsterdam te treffen, bel me fax me of per bulletin bord: Neabbs: 00 31 20 5733533.

NO CARRIER,

Peter Mertens

Aan Salto

ter attentie van

de cordinator van het Open Kanaal

Steven Huismans

Amstel 82

1017 AC Amsterdam

23 mei 1992

Beste Steven,

Geachte heer Huismans,

In antwoord op uw brief van 22 mei waarop u ons attendeert op het ontbreken van de statuten van de Stichting P.A.R.K. en volgend op ons telefoongesprek van hedenochtend deze notities:

- De Stichting P.A.R.K. is in oprichting, we streven ernaar begin juli de formaliteiten te kunnen afhandelen. De oprichting geschiedt onafhankelijk van al dan niet toegekende subsidies.

- De doelstellingen van de stichting staan in de aanvraag te lezen onder punt 2a.

- Tot de oprichting draagt de Stichting TYP, genootschap Kunst & Macht de financile verantwoordelijkheid over P.A.R.K. 4DTV

- Stichting P.A.R.K. werkt nauw en vriendschappelijk samen met Stichting Theo van Doesburg (voortgekomen uit AV Rietveld) en Stichting Time Based Arts. De leden van de redactie zijn lid van de Vereniging van MediaKunstenaars.

Zo zie je maar.

In de hoop u hiermede naar wens te hebben genformeerd en dat u onze aanvrage in behandeling kunt nemen,

met vriendelijke groet en hoogachting,

namens Stichting P.A.R.K.:

Peter Mertens

Aan het bestuur van

SALTO, omroep Amsterdam

Amstel 82

1017 AC Amsterdam

Amsterdam, 17 juni 1992

Geacht bestuur,

Onlangs ontvingen wij van uw adviescommissie subsidies het bericht dat zij u heeft geadviseerd ons een subsidie toe te kennen van f.3100,- voor het dekken van de kosten van onze P.A.R.K. 4DTV uitzendingen. De commissie vindt ons interessant, vernieuwend en bijzonder en met die kwalificatie zijn wij natuurlijk vereerd. Anderszins constateert de commissie dat wij niet specifiek Amsterdams zouden zijn en daar kijken we verbaasd van op.

Afgelopen periode zonden wij zon 33 programmas uit die stuk voor stuk werden gemaakt door kunstenaars die in Amsterdam werken. Slechts twee wonen buiten Amsterdam. Hoewel ieder natuurlijk beweert zijn kunst onbenvloed en volkomen vrij te produceren is het ook duidelijk waarom Amsterdam een inspirerende omgeving is (Chiel Snijders bracht op 6 december j.l. een uur lang twee Amsterdamse vuilnismannen in beeld). In de provincie maakt men andere produkten.

Overigens is de Amsterdamse cultuur niet gesoleerd. Amsterdam, als wereldstad, staat in kontakt met en wordt benvloed door welhaast elke andere cultuur. Van hieruit bezien staat Amsterdam juist in het (inmiddels niet meer magische) centrum en is ze een ultieme smeltkroes.

Evenzo denken wij vr Amsterdammers te werken. Het exclusieve nachtelijke uur dat wij als uitzendtijd kozen zou elders onbekeken blijven. De nacht is van Amsterdam. Ook weten wij dat ons motto Kijken is Stelen, Tape this! hier letterlijk werd genomen door enkelen die hun housepartys en openingen er mee aankleedden. Mooi meegenomen. Hier, in Amsterdam, worden wij begrepen.

Natuurlijk staan wij open voor suggesties hoe wij onze programmas meer Amsterdams zouden kunnen maken, maar we denken dat meer grachten, draaiorgels, tulpen en klompen juist meer buitenlands is dan Amsterdams.

De Stichting P.A.R.K. heeft struktureel kontakt met de uit de Gerrit Rietveld Academie voortgekomen Stichting Theo van Doesburg en wat de Rietveld voor Amsterdam betekent behoeft geen nader betoog (dit jaar worden de diplomas uitgereikt in het Olympisch Stadion).

Hoewel wij in onze aanvraag meldden dat wij ook subsidie-aanvragen zullen doen bij de gemeente Amsterdam en WVC, zijn die nog niet verzonden, laat staan gehonoreerd. Wie weet zegt WVC wel weer dat het te lokaal is Op dit moment is ons voortbestaan niet alleen in gevaar, maar zelfs uitgesloten. We zijn bang voor het kastje en de muur of de wal en het schip. U kunt ons daar tussenuit redden.

Het zal u duidelijk zijn, wij kunnen ons programma niet Amsterdamser maken dan het is. We maken ons zorgen dat uw commissie met een dergelijk voorbehoud subsidie voor kunst (puur beeld en geluid) in algemene zin uitsluit en dat kan de bedoeling niet zijn. We stellen u voor het advies van uw commissie dan ook niet op te volgen.

met vriendelijke groet,

hoogachting

namens Stichting P.A.R.K. en P.A.R.K. 4DTV

Peter Mertens

Amsterdam, 24 september1992

O p e n  b r i e f aan de gemeente Amsterdam en de leden van de Kunstraad.

Zoals aangekondigd in onze toelichting op de subsidieaanvraag van de Stichting P.A.R.K. moet ons nog het een en ander van het hart. Hoewel we u dat rechtstreeks en op persoonlijke titel willen zeggen, denken we dat u de beoordeling van de aanvraag van de Stichting P.A.R.K. en wat ons aangaat die van Time Based Arts/MonteVideo/Kanaal ZERO niet zult kunnen doen zonder kennisname van de volgende notities:

a. Kanaal ZERO is de naam van het programma dat door Time Based Arts/MonteVideo, met de door u aan een projekt met de naam P.A.R.K. 4DTV toegekende subsidie, afgelopen jaar uitzendingen op SALTO heeft verzorgd.

b. P.A.R.K. 4DTV brengt al een jaar elke vrijdagnacht van 02.00-03.00 uur ongesubsidieerd puur beeld en geluid op kabelkanaal 4 van Salto.

Toelichting.

Vorig jaar is onder de naam P.A.R.K. 4DTV door ons, onder de vlag van Time Based Arts (en de Vereniging van MediaKunstenaars) een plan opgesteld dat poogde een inhoudelijke wending te geven aan de toenmalige TBATV uitzendingen die (in weerwil van onze medewerking) verworden waren tot een derderangs Kunstkanaal vol met oude koek en vooral lage kwaliteit. Vooral die kwaliteit bleek onbespreekbaar. Met name Raoul Maroquin, Claudio Goulart en David Garcia hadden ervoor gezorgd dat die discussie nooit meer gevoerd werd binnen TBA en de vereniging.

Vanaf het moment dat u 80% van de toegekende subsidie verstrekte, is door de samenwerkende instituten en de verantwoordelijke personen stelselmatig ieder voorstel tot uitvoering van de oorspronkelijke ideen onzerzijds in een wolk van verschuivende verantwoordelijkheden verdwenen. We namen geruime tijd de moeite van het kastje naar de muur te lopen. We werden uiteindelijk gedwongen zelfstandig en zonder geld door te werken. De formule van ZERO was zo ruim van opzet dat eigenlijk niets er meer binnen paste. Herhaalde verzoeken om inzicht in de financile opzet bleven onbeantwoord, nog altijd is ons onduidelijk wie die taak op zich heeft genomen, evenzo blijven wij benieuwd naar het financieel verslag dat u zal worden toegezonden, naar we aannemen is het dan openbaar en zal het, naar wij vrezen, meer vragen oproepen dan beantwoorden.

In januari maakte Jaap de Jonge op ons verzoek een compilatie van P.A.R.K. uitzendingen voor kanaal ZERO, we kregen er f.4000,- voor, waarvan overigens voornamelijk drukwerk werd geproduceerd om ZERO onder de aandacht te brengen.

Hoewel ons oordeel over de kwaliteit een ieder bevooroordeeld in de oren zal klinken, dan bij deze toch dit: de uitzendingen waren slecht. Slecht wat betreft inhoud, op geen enkele wijze vernieuwend, brutaalweg terend op — discutabel — materiaal van meer dan 10 jaar terug, soms benedenmaats documentair of misplaatst journalistiek. Van originele en nieuwe kunstwerken op de kabel was geen sprake. Het was pijnlijk. Evert Malingkay en Ren Coelho die (voor zover wij begrepen) namens respectievelijk Time Based Arts en MonteVideo over de kwaliteit van het projekt moesten waken verzuimden in te grijpen. Maliangkay oordeelde slechts over twee van de tien uitzendingen in beginsel positief terwijl Coelho zich er niet voor schaamde te verklaren niet naar de uitzendingen te kijken, en er dus niets over te zeggen had. Tijdens een evaluatiegesprek op een bijeenkomst van de Vereniging van Mediakunstenaars besloot de vereniging zich te beraden op een andere benadering van de uitzendingen en de kabel als medium, hetgeen de huidige redactie er niet van heeft weerhouden op dezelfde voet voortgaand het nieuwe seizoen te starten.

U snapt het hopelijk, wij zijn geschokt, over de rooie en natuurlijk gefrustreerd. En ons hart is nog niet eens volledig gelucht.Wij vinden onszelf heel aardig en zijn door boze mannen opzij gedrukt. We hebben er alles aan gedaan en tegen de klippen op ons eigen projekt P.A.R.K. op de baan gehouden, geholpen door de positieve respons van medewerkende kunstenaars en kijkers. Er op vertrouwend dat ons moreel onbreekbaar is.

Wij denken dat er reden is voor de gemeente- of kunstraad om een onderzoek in te stellen of in haar ogen het projekt naar behoren is uitgevoerd en of het geld naar behoren is besteed. Daarbij beseffen we dat er bij de gemeente in algemene zin enige tolerantie bestaat ten aanzien van plannen en afwijkende verwezenlijking, hetgeen natuurlijk positief is. Maar we denken dat er aanleiding is om te onderzoeken of die tolerantie niet misbruikt zou kunnen zijn in het geval van het ZERO-projekt. Er lijkt een mentaliteit te heersen die van het gemeentelijk subsidiekanaal een tombola maakt met als ondertoon: Je roept maar wat, kijkt of je raak hebt geschoten en ziet dan wel verder, niemand die er naar kraait. Die mentaliteit maakt het systeem rot en sluit de weg voor nieuwe initiatieven vanuit TBA/Montevideo af. Iets waar wij ons niet alleen als kunstenaar maar ook als doodgewone Amsterdammer zorgen over maken.

Welaan, precies, waarom ook niet dus en hoe dan ook.

Met hoogachting en groet,

Peter Mertens: Maarten Sprenger.

PS: Natuurlijk hebben wij al een goede bestemming bedacht voor het nog resterende deel van de ZERO-subsidie. Graag melden we u het gironummer van de Stichting P.A.R.K. , die – zo jong nog– alweer in financile nood is geraakt.

17 juni 1993 bestond P.A.R.K. volgens een van de drie uurtellingen (zie inleiding: richtingenstrijd) precies 100 uur. Dat werd gevierd met een avond in Paradiso. Tijdens die avond werd de eerste P.A.R.K. 100 catalogus gepresenteerd, 10 lichtbakken met kunstwerken (zie afbeelding op pagina 78) want wat is een televisie anders dan een lichtbak, en de eerste versie van de P.A.R.K. herkenningsmelodie werd in een oplage van 500 exemplaren uitgebracht op vinyl single. Achterop de single stond een mystificerende tekst over de oorsprong van de melodie (in werkelijkheid een computer-compositie van redacteur Maarten Ploeg die tevens verantwoordelijk is voor de vormgeving van bijna alle leaders) waarvan hieronder de integrale weergave. Paradiso was omgebouwd tot een Duitse Bierstube, op de beam was een snelweg met voorbijrazende autos te zien, het geheel werd afgemaakt met een toefje foute Duitse muziek.

Tekst op de achterkant van de hoes.

AKTIEN-GESELLSCHAFT (A.G.)

In het tweede jaar dat ze op de elementaire technische Schule in Hamburg zaten ontwikkelden Wolfgang Spuhr en Alfred Wbbels een, door electronische manipulatie, zelf kleuren genererende t.v., de EMF-500.

Via een vriend kwamen ze in contact met Klaus Mascinski, beeldend kunstenaar en muzikant. Gedrien bouwden ze de EMF-500 uit tot een zowel beeld als geluid genererende installatie gebaseerd op de Klangfarbenkreis van Josef Matthias Hauer uit 1918, de EMF-2000.

Tijdens de eerste vertoning van de EMF-2000 in 1975 werd Martin Hirsch, die kort daarvoor de band Final Solution had verlaten, gevraagd op percussie te improviseren bij de installatie. De nieuwe groep aktien-Gesellschaft A.G. was geboren. In de herfst van datzelfde jaar konden zij, mede dankzij facilitaire ondersteuning van WDR-Kln, hun ideen verder uitwerken. Het legendarische, eenmalige spektakelconcert dat in januari 1976 in de Hamburger Festhalle volgde ging grotendeels verloren in de slechte acoustiek, het -uit veiligheidsoverwegingen- overdadige t.l. licht en door misverstanden en meningsverschillen tussen de leden van de groep onderling.

Hoewel de groep pas in 1982, na het tragische ongeval van Martin Hirsch, officieel ophield te bestaan heeft de A.G./A.G. na dat ene concert nooit meer in de oorspronkelijke bezetting opgetreden.

Spuhr en Wbbels werken nu in Amerika, Klaus Mascinski is docent aan de kunstacademie in Mnchen.

De muziek van A.G./A.G. klinkt nog steeds verrassend modern. Onnodig  te zeggen dat de band enorme invloed heeft gehad op de muziekrages van de jaren tachtig. Mede dankzij de ontstaansgeschiedenis van de muziek van A.G./A.G. heeft P.A.R.K. 4DTV haar naam ontleend aan de enige op single uitgebrachte song van de A.G./A.G. en sinds 1991 de muziek gebruikt als herkenningsmelodie voor haar programmas.

In 1993, ter gelegenheid van de 100-ste P.A.R.K.4DTV uitzending werd de song opnieuw op single uitgebracht in de originele hoes. De unieke opname van het concert uit 1976 op de B-kant toont aan dat de A.G./A.G. ook live, in tegenstelling tot wat velen beweerden, een ongewoon scherpe en genspireerde indruk wist achter te laten.

Dick Tuinder, 1993

Tekst voor het label van de single die in Haarlem bij Sony werd geperst.

LABEL.

A.: Park Television (3:37) (A.G./A.G.)

B.: Park Television (4:47) (A.G./A.G.)

: (live opname, Hamburg, 07.01.1976)

: (digitally remastered at Studio Vermaas)

Park Records 001, 1993.

Tape This, Steal This.

DAT CODES.

00:38 - 01:11: 1000 Hz piep/ 0dB.

01:19 - 05:02: A kant (code op 01:19)

05:12 - 09:59: B kant (code op 05:12)

!!! Attentie: de A kant begint eveneens met een 1000 hz piep, ongeveer 0,5 dB. het is de bedoeling dat deze piep (de tweede op de DAT band) op de single komt !!!

Persbericht voor de avond zelf.

P.A.R.K. 4DTV bestaat 100 uur!

Sinds november 1991 verzendt P.A.R.K.4DTV elke nacht op de Amsterdamse kabel tussen 02.00 en 03.00 een kunstwerk van 1 uur.

4 dimensionale televisie waardoor u anders naar het apparaat en de toepassingsmogelijkheden gaat kijken.

Televisie als lichtbron; indien destijds getaped hebt u in geval van doorgebrande stoppen nu altijd verlichting op een videoband staan.

Televisie als bewegend schilderij. Bewakingscameras van plekken waar de toeschouwer nooit, of juist dagelijks komt. Maar ook de nieuwste computeranimaties, videodrugs, catalogi en conceptuele statements.

Onorthodoxe FundamenTeleVisie. Kom daar nog maar eens om.

P.A.R.K. 4DTV biedt het U, elke nacht weer.

Ter gelegenheid van de 100-ste uitzending heeft P.A.R.K. de herkenningsmelodie van haar programma (PARK Television van de Duitse groep aktien Gesellschaft A.G. uit 1976) in een beperkte oplage op P.A.R.K.-Records opnieuw op single uitgebracht.

Tevens werden tien kunstenaars, vaste medewerkers van P.A.R.K. 4DTV en anderen uitgenodigd om in het kader van het project P.A.R.K. TO THE PEOPLE een kunstwerk te maken voor een lichtbak.

Deze tien lichtbakken zullen na een gezamenlijke vertoning in Paradiso en een nog nader te bepalen galerie, verspreid worden door de stad alwaar ze een jaar zullen hangen.

De deelnemende kunstenaars zijn: Peter Mertens, Maarten Ploeg, Maarten Sprenger, Dick Tuinder, Gerald van der Kaap, Ron Hooghiemstra, Sandra Derks, Ryu Tajiri, Centraal Massief en Jaap de Jonge.

P.A.R.K. 4DTV viert haar honderd-urige bestaan op 17 juni in Paradiso.

Aanvang 21.00, zaal open 20.30 uur.

Enkele stemmen over PARK 4DTV:

*R.J. te A.:Een heel uur lang hetzelfde; dat is toch zonde van de zendtijd!?

*P.H. te A.: Ik ging ondertussen de krant lezen. Toen ik een half uur later opkeek zag ik nog steeds hetzelfde!

*D.T. te A.: Mijn televisie verloor elke diepte. Wonderlijk...

GASTENLIJST P.A.R.K. Paradiso 17 juni 1993:

-R.E.L.

-Ryu Tajiri (lichtbak)

-Maarten Ploeg (lichtbak)

-Ron Hooghiemstra (lichtbak)

-Sandra Derks (lichtbak)

-Gerald van der Kaap (lichtbak)

-Jaap de Jonge (lichtbak)

-Guido van Gennep (lichtbak)

-Jean Bernard Koeman (lichtbak)

-Harco Haagsma (lichtbak)

-Peter Mertens (lichtbak)

-Maarten Sprenger (lichtbak)

-Koos Dalstra

-Pep Smit + Martine (dans)

-Poet Stunt

-Yariv Alter Fin

-Matthijs de Bruijne

-Safy Etiel

-Ocky Wiersma (techniek lichtbak)

-Astrid Tuinder (2x)

-Ralph Wingens (performer & special reporter)

-Pjotr van Moock (performer)

-Kees de Groot (& studenten VSU Bratislava)

-Wolfgang Spuhr (bandleden)

-Alfred Wbbels (bandleden)

-Klaus Macinski (bandleden)

-Marieke Brand

-Evert Maliangkay (bestuurslid)

-Yoline van Aken

-Radboud Wanders

-Jan Wijle (bestuurslid)

-Frans Zwartjes (bestuurslid)

-George (van SALTO)

-Frans Verlinden

-Annemiek Sinnige (AV Journaal)

-Annemarie Solleveld

De Openbare Televisie Skulptuur  Amsterdam, september 1993.

Geachte Commissie, bijgaand vindt u het plan voor een Openbare Televisie Skulptuur, een projekt dat ingaat op de relatie televisie-openbare ruimte. Wij willen dit projekt graag aan u in overweging geven en menen in de persoon van Jaap de Jonge de juiste kunstenaar te hebben gevonden voor het ontwerp en de uitvoering ervan, zeker ook met het oog op zaken als stevigheid en vandaalbestendigheid.

Om de openbaarheid en de toegankelijkheid van de P.A.R.K.- uitzendingen nog sterker te vergroten heeft P.A.R.K.4DTV beeldend kunstenaar JAAP DE JONGE gevraagd een reizende OPENBARE TELEVISIE SKULPTUUR te ontwikkelen waarin continu P.A.R.K.kunstwerken te zien zijn. Jaap de Jonge combineerde reeds eerder video- en computerbeelden met kinetische objecten. Deze kunstwerken zoals Horizon, Videobuilder en Table of contents, waren te zien in  binnen- en buitenlandse musea, galeries en op verschillende festivals.

Op 4 december gaat de OPENBARE TELEVISIE SKULPTUUR in het Nederlands Filmmuseum in premire. Een museale negentiende-eeuwse vitrinekast gevuld met glazen bollen, waarop een kaleidoskopisch beeld van zon tweehonderdvijftig P.A.R.K.kunstwerken te zien is. Een televisie- skulptuur waarin acht onzichtbare tv-monitoren hun beeld doorgeven aan een viervoudige hoeveelheid bollen. Het geluid wordt per segment via een druktoets-systeem ten gehore gebracht.

(Zie afbeelding op pagina 57)

VERSLAG PARK VERGADERING 29.03.94

Locatie: Grand cafe DULAC, Haarlemmerstraat

Tijd: 20.00-01.00 uur (er uit gegooid.)

Aanwezig: WIEL SEUSKENS, PETER MERTENS, MAARTEN SPRENGER, DICK TUINDER en de verjaardagsfuif van LOUIS (Stiller, zie VOETBOEK, pagina 38).

Afwezig met bericht: MAARTEN PLOEG (IOWA, USA)

Notulist: Dick Tuinder.

AGENDA:

1-Kast.

2-CD-ROM

3-DING

4-De kwestie spatie (-) n. Bessejenever, hondehok.

5-F.

6-Rietveld Grafisch (KAAP) op PARK-WINSTON? Heel kort: nee, want drie redenen.

7-Peter komt met harde bewijzen (maar wat wilde hij ook weer bewijzen?)

8-De dagen hebben Kleuren.

9-Peter vertelt een anekdote: over Wim Kayzer en de rotte tanden van Yariv Alter Fin.

10-Hoe wordt reality?

11-Paradiso: kopietje

12-PARK MANUAL:

VERSLAG

Omdat WIEL[1] een beetje nieuw is mag hij de vergadering voorzitten. Dit gebeurd met instemming van allen.

1. De kast. Henk van Dijk wordt genoemd. Harco Haagsma is ooit genoemd. DE KAST of DE KIST of DE KOFFER moet een reizende PARK expo-unit worden. Noemen we hem MARCEL D.? Later had hier nog op terug moeten worden gekomen, maar dat gebeurde niet echt.

2. CD-ROM- zie: Park manual (12)

3. DING. Maya Mertens is de eerste mens geweest die spontaan PARK DING heeft herkend en op die typische manier begroet. Hoe gaat het verder met DING? Luide stemmen & Druk gemompel: DING ontbeert totnutoe een VOORTOUW.

4. HAMERSTUK.

5. F. is enerzijds een lul, anderzijds een jong talent dat gekoesterd en verwend moet worden. In grote lijnen komt het hier op neer dat Peter zijn kritiek op het werk van studenten toch wat vaker redactioneel wil kunnen camoufleren, zodat docent en student lotgenotig kunnen wijzen naar een bestuurlijk orgaan dat ondoorgrondelijke beslissingen neemt.

6. Zie AGENDA.

7.Voor de volgende vergadering.

8. De dagen hebben Kleuren: vindt Dick. Een iets meer aan de dagen gekoppeld zendschema. Opgefokte key-shit in het weekend, een grijze tape op woensdag, paars op maandag alle andere dagen groen, rood, beige, bruin etc.

9. Het kwam hier op neer dat Peter via Wim K. op een videotante van hem werd gewezen die zei: PARK? PARK? PARK? PARK? Toen zei Peter: ELKE NACHT! waarop tante spontaan en blij uitriep: JA! DIE JONGEN MET DAT SLECHTE GEBIT! Bedoeld werd de uitzending GRIN van Alter Fin. De vergadering feliciteerde Fin met zijn kijkster.

10. Reality is een ding dat ons allemaal bezig houdt. Het zendschema is bijna vol, de aankondiging naar de pers gaat op ons nieuwe briefpapier.

11. Maarten en Dick waren en zijn er erg voor dat de kopiedienst op Kopie-Kopie in Paradiso ook conceptueel een draai krijgt. Bijvoorbeeld: wil iemand de Bijbel kopiren, dan kan dat. De aanvrager krijgt een floppy terug waarop een digitaal beeld staat van de omslag van de bijbel. Zo krijgt men van alles wat verveelvoudigd wordt slechts de buitenkant retour. Daarnaast vond het plan om de avond een duplikaat van zichzelf te laten zijn (om 22.00 uur wordt de klok weer op 16.00 uur gezet en beginnen we overnieuw) veel bijval. De muzikale aankleding zou mooi kunnen worden verzorgd door een tweevoudig element. Bijvoorbeeld: een DJ draait een plaat, de coverband geeft direct daarop een live versie van Jetje. Twee coverbands die elkaar kopiren zou natuurlijk ook mooi zijn. Algemeen was de stemming dat hierover met onze man Jan van Paradiso, het liefst twee identieke gesprekken zouden moeten worden gevoerd. Maarten en Dick waren en zijn er erg voor dat de kopiedienst op Kopie-Kopie in Paradiso ook conceptueel een draai krijgt. Bijvoorbeeld: wil iemand de Bijbel kopieeren, dan kan dat. De aanvrager krijgt een floppy terug waarop een digitaal beeld staat van de omslag van de bijbel. Zo krijgt men van alles wat vereenvoudigd wordt slechts de buitenkant retour. Daarnaast vond het plan om de avond een duplikaat van zichzelf te laten zijn (om 22.00 uur wordt de klok weer op 16.00 uur gezet en beginnen we overnieuw) veel bijval. De muzikale aankleding zou mooi kunnen worden verzorgd door een tweevoudig element. Bijvoorbeeld: een DJ draait een plaat, de coverband geeft direct daarop een live versie van Jetje. Twee coverbands die elkaar kopieeren zou natuurlijk ook mooi zijn. Algemeen was de stemming dat hierover met onze man Jan van Paradiso, het liefst twee identieke gesprekken zouden moeten worden gevoerd.

12. In  september bestaat P.A.R.K.4DTV drie of vier jaar. Een mooie datum om het P.A.R.K.4DTV boek te presenteren. Henri Lucas doet vormgeving en er moet een stevige redactie komen van Mensen die dat Heel Goed Kunnen. Bij voorkeur mensen die, bijvoorbeeld, de verslagen van de vergadering schrijven.

[1]WIEL = Wiel Seuskens die begin 1994 de dagelijkse redactie van P.A.R.K.4DTV kwam versterken. Wiel is docent aan de Hoge School der Kunsten in Utrecht en werd dus onze Utrechtsche Connectie.

Fax aan: Maarten Sprenger, Maarten Ploeg, Dick Tuinder, Wiel Seuskens, Jan Dietvorst en Jos Houweling

Dinsdag, 22 maart 1994

CONCEPT VOOR JAN DIETVORST: Waarde Digital Deparkners,

In de reeks avonden in Paradiso spiegel ik u het volgende:

Op woensdag 22 juni is de volgende, en onder de noemer Kopie Copy.

In brede zin komt het begrip kopie aan bod.

Des middags is er een kopieerdienst. Per advertentie wordt men opgeroepen om wat men maar wil te laten kopieren. In (de grote zaal van) Paradiso is een keurige gestylde balie met personeel in uniform die de waar aannemen, een opdrachtformulier invullen en het (als ware het buizenpost) naar de kelder laten brengen. Op de balie ligt aldus Walter Benjamin, de Koran, Wordperfect, Deep Throat, Mickey Mouse, Rob Scholte, Sperma van Saddam Hoessein en eicellen van Maria. Op checkmonitoren zijn kopieermachines, copy-programmas, stapels video- en cassetterecorders, DAT en Abacus en zoal te zien. De bezoeker moet effe wachte en krijgt vervolgens, afhankelijk van het ingeleverde medium een papier, floppy of band retour met daarop een epistel over KOPIE COPY.

Cest a.

Taken: persbericht, oproep, epistel, bouwwerk, videomontage, opname en installatie, techniek, redactie.

Des avonds is in de bekende DIGIDIVI (de bar is open, komt allen, iedereen is er) caf stijl het programma gevuld met

Media,

performances,

projecties van P.A.R.K,

het MediaLAB en gasten (MP, MS, DT, PM & WS),

maar vooral ook sprekers uit de wetenschap & journalistiek (juristen, biologen, filosofen, mediabeschouwers, kunsthistorici), multimediaal op het podium gezet (JD).  En vooral de weerslag van de middag in beeld.

MAANDAGAVOND om 8 UUR TEN HUIZE VAN FPCM (Nic Beetsstraat of misschien wel de van der Helst) P.A.R.K.4DTV redactievergadering met WS, MP, MS, DT, en PM over:

Real 2 Real

Briefpapier

Kopie-Copy

Studio

Bank

Continuteit

Beheer

PARK Manual

etc

Rondvraag

Bier.

Oude Spanjaarden praten over wereldproblematiek.

De Belastingdienst, de inspecteur der Omzetbelasting

Dinsdag, 3 mei 1994

Waarde Inspecteur!

Heden ontving ik uw naheffingsaanslag (8009.01.469.F.01.3400. gedateerd 26 april). Ten eerste is bovenstaand adres het juiste, ik verzoek u post aan de stichting P.A.R.K in het vervolg daar naar toe te zenden. Nu kwam de brief met vertraging in ons bezit en wel op het moment dat onze secretaris Maarten Sprenger af was gereisd naar Riga, (ver weg en moeilijk te bereiken), waarvandaan hij exact de 10e mei terugkeert. En dat is uw uiterste betalingsdatum.

Daarboven ben ik ervan overtuigd dat de aangifte omzetbelasting aan u is verzonden, ik boog me nog over de stukken midden maart. Ik ben bang dat is iets mis is gegaan bij de verzending.

Omdat ik tot mijn spijt het adres van onze accountant niet bij de hand heb staat mij niet anders te doen dan bezwaar te maken tegen de aanslag

Met de belofte de zaken bij terugkeer van Maarten Sprenger terstond ter hand te nemen verblijf ik,

hoogachtend,

Peter Mertens

Fax aan: Parool Mediaredactie en TV-spoorboekje

Dinsdag, 21 juni 1994

Gegroet Parool!

P.A.R.K. 4DTV (ELKE nacht 02.00-03.00uur, kanaal 4 Salto, een uur Puur Beeld & Geluid) zit niet stil nu het nachtelijk TV kijken in zwang raakt. Deze vrijdag start P.A.R.K. RING. En het woord zegt het al uitleg overbodig.

dus:

ONDER VOORBEHOUD het programma voor de komende weken

MAAR: WIJ ZOUDEN U OM EEN GUNST WILLEN VERZOEKEN:

GEWOONIJK VERZENDEN WIJ EEN MAILING AAN TROUWE KIJKERS, MAAR ER ZITTEN IETS TE VEEL ONZEKERE FACTOREN IN DEZE LIJST OM DAT NU AL TE DOEN DUS WIJ WILLEN IN ONZE MAILING VERWIJZEN (KOOPT EN LEEST HET PAROOL!) NAAR UW PROGRAMMALADDER (en naar teletekst, dat niet iedereen heeft en naar de kabelkrant die er niet altijd is)INDIEN U ZOU KUNNEN TOEZEGGEN ONZE GEGEVENS PRECIES IN DE LADDER OVER TE NEMEN!

BEL ONS!

Besluitenlijst van de bijeenkomst op woensdag 14 september 20.30 ten huize van FPC Mertens.

Het regent buiten hard, Ajax voetbalt tegen Milaan, er is Turkse koffie, Budweisser en Cremant de Bourgogne, want Mondriaan is laaiend enthousiast en geeft f 86.125,- aan P.A.R.K, maar dat is punt 8.

Aanwezig: Peter Mertens, Maarten van der Ploeg, Dick Tuinder, Maarten Sprenger, Wiel Seuskens en later drinkebroeder Jan Dietvorst.

1. BUREAUWERK

MS & DT voeren vandaag gesprekken met Ursula CdM en Nina Folkersma over het overnemen van de puur praktische P.A.R.K taken van MS. Inhoudelijk inzicht gewenst, inhoudelijk initiatief niet nodig. Kost 500,- per maand, dient geen hogere kosten voor het bureau mee te brengen. Gaat per 1 oktober in. MS maakt takenlijst.

2. PROGRAMMERING

WWW-projektmaand van de baan, voort op oude voet met Ren Beekman, Kees Veeling, Ivan Faktor, Gert-Jan Mulder (3x) Yariv Alter Fin, Hans Kerkhof (x7), Maarten Ploeg (MS, DT, PM?).

Multichannel-zenderidee start na 4 kant en klare zenders (streven is december bij de oplevering van Jaap de Jonges P.A.R.K sculptuur in het filmmuseum?).

(MP inventariseert, bereidt een intro/teaser voor)

3. PUBLICITEITSOFFENSIEF.

Donald Kawok van het Parool.

DT initieert. Gaan we een prijs uitreiken (aan de Rijke/de Rooij?)

4. P.A.R.K Manual (DING)

DT ontvouwt een goed plan: een allegaar aan elkaar geschreven door Dick, thema tijd speelt een rol. DT nodigt deze week per post uit.

Er wordt een PARKmac gekocht (PM f 5-6000) die in het LAB wordt gezet, en dat is de DTPmachine. Geen vormgeving, produktie door PM (+student(e)?)

DT en PM begroten met een richtbedrag van f 15.000,-

5. BESTUURSVERGADERING

21 OKTOBER in Frascati met eten en ve voltallige P.A.R.K. staf.

6. PARK parties worden een channel la Hoeksteen.

7. Yntse Vughts gaat de studio beheren in ruil voor tijd. MS en WS regelen de verkassing, er wordt een muur gebouwd door 2 man 2 dagen metselen en stuken. Jean Bernard en Matthijs? streven is pal na 1 oktober. Kees van der Knaap of Jaap de Jonge solderen een patchpanel, kost

f 1000,- all in

8. APPARATUUR

SVHS+Hi8 kost  35000, in onderzoek is nu BetaCAM! (moet Hifi zijn). Uitslag 1 oktober WS MS PM

9. Weinig ter tafel

10. DigiDivi V, 13 december in Paradiso wordt theatraal, gordijn open en dicht, klassieke caf-chantant inrichting. MS regelt

11. Hoera voor Mondriaan. (MS maakt spoedig financieel verslag).

Fax aan: MacWarehouse

ter attentie van Andr Kelder

Maandag, 24 oktober 1994:

 Andr!

Dank voor je gewijzigde offerte.

Die kant moet t op.

En.

Gisteren ben ik maar eens bij RAF in Amsterdam gaan kijken die het model toonde en ik ben overtuigd. (Tussen haakjes zij bieden de Performa630+14+keyboard+TV+CD en DRIEHONDERDVIJFTIG MbHD voor 3999= 256 minder en 100MB meer dan u , maar daar valt vast een oplossing voor te vinden...), maar nog immer heb ik geen video uit gezien.

Waar kan dat wel?? tenminste dat zou je me nog zeggen, dus heel graag. Precies, inderdaad ja en waarom ook niet dus. Hoe dan ook...

Fax aan: Chicago Art Institute, Jasper van den Brink

Maandag, 7 november 1994:

 Dear Institute,

Jasper van den Brink is an exchange student studying at your institute, please hand him this fax!!

JvdB!

Dick laat weten:

in antwoord op uw fax:

-1, 2, 3 en 6 OK

-4, 5 NIET

Brief is op de post en stel betaalwijze voor.

Dus groet en

BRIBE THE MEEK!

Fax aan: SPRENGER

Maandag, 7 november 1994

-Maak een TEXTfile met de gegevens

-bel xs4all

-doe rz

-geef je communicatieprogramma SEND ZMODEM en stuur de TEXT

(die zit dan in je eigen 1Mb op xs4all)

- doe elm

-mail fpcm

(dan komt pico)

-doe ^R en ^T

-wijs je TEXT aan

-^x en y en send

Bel Salto voor de faxmaillijst aan de pers,

ik laat t mijn macje doen (+een leuke korte activiteiten-tekst)

ja?

Peter

18 november 1994: Tekst, mailing en affiche voor presentatie HANDBOEK en Voetboek.

P.A.R.K. 4DTV

presenteert

De Specialisten

(mensen die iets goed kunnen)

Maandag 19 december 1994, Paradiso

zaal open 20.00 uur aanvang 20.30 uur

toegang f.8,50 + f.4,- lidmaatschap

DIGIDIVI V / P.A.R.K. 4DTV / VIRTUAL DEPARTMENT / GRA mLab

EXTRA: presentatie P.A.R.K. HANDBOEK & P.A.R.K. VOETBOEK ( 2x 120 paginas voor slechts f.10,-) in druk en http://www.park.nl